چرا عکاسی مستند مهم است؟
- تیم تولید محتوای خط اتحاد
- 09:00
- No Comments
- بهمن 11, 1400
تعریفی کوتاه درباره عکاسی مستند
عکاسی مستند، شاخهای از عکاسی است
که در آن عکاس رخدادهای پیرامونش را ثبت میکند و میکوشد از موضوع، (عموماً مردم) بیطرفانه، عکسی واقعیتگرا، واقعنما و راستگو ارائه دهد.
واژهٔ عکاسی مستند در سالهای رکود اقتصادی کاربرد پیدا کرد؛
زمانی که شرایط تاسف بار کشاورزان باعث شد مردم آمریکا نیاز به اصلاحات اجتماعی بپردازند.
عکسهایی که در آن زمان ها، از پس کوچههای کثیف و شرایط رقتبار شهری تصویر گشته بود.
تصویر در عکاسی مستند یک سند تاریخی به حساب میآید.
عکسهای مستند در کنار محسنات زیباییشناسانه و هنری، بیشتر به منظور تحولات اجتماعی و سیاسی مورد بهرهبرداری قرار میگیرند
چراکه واقعیت را همانطور که هست به ثبت میرسانند.
به عبارت سادهتر، در این نوع عکاسی تصویر نقش یک شاهد و مدرک را برای اثبات وجود یک وضعیت خاص به عهده دارد.
در عکاسی مستند اجتماعی که نوعی از عکاسی مستند است،
هدف : مستند ساختن شرایط اجتماعی (و احتمالاً اثرگذاری بر آن) است.
نمونههایی از چند عکاس مستند اجتماعی: الیوت ارویت، یاکوب ریس، لوئیس هاین، پل استرند.
از عکاسهای ایرانی میتوان به کاوه گلستان، نصرالله کسرائیان، نیوشا توکلیان محمد کوچکپور و کریم ملک مدنی اشاره کرد.
چرا عکاسی مستند مهم است...؟
عکاسی مستند بخشی از سبک عکاسی هنرهای زیبا است
که با اصطلاحات مختلفی قابل تعریف است.
هدف عکاس های مستند ایجاد نمایشی دقیق از یک موضوع است.
عکس های مستند واقعیت یک اوضاع را به تصویر می کشد که ارتباط نزدیکی با عکاسی خیابانی و عکاسی ژورنالیسم دارند
البته تفاوت هایی هم دارد مثل اینکه عکاسی ژورنالیسم فقط محدود به یک خبر یا رویداد است
اما در عکاسی مستند تصاویر بصورت جمعی و برای نشان دادن یک موضوع عمیق تر مثل :
تحولات سیاسی و اجتماعی عکسبرداری می شوند
و در نتیجه عکاس های مستند سعی در نمایش اوضاع اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و خیلی موارد دیگر مردم جهان به یکدیگر را دارند.
امی ویتال درباره عکاسی مستند اینگونه می گوید :
من یک عکاس ، نوینسده و فیلبردار هستم که حدوداً به 90 کشور سفر کرده ام،
و به مکان هایی رفته ام و موارد مختلفی را شاهد بوده ام که تناقضات بسیاری را مطرح می کند.
از ناآرامی و خشونت مدنی، تا زیبایی و قدرت ماندگار روح انسان؛
من با توجه به اینکه سفیر نیکون هستم و همچنین برای نشنال جئوگرافیک نیز کار می کنم
تونستم گزارش تصویری خوبی را برای ورلدپرس تهیه کنم و برنده جایزه سال بشم.
من در مونتانا زندگی می کنم و هر از گاهی که برای سفر به کشور هیا مختلف سفر می کنم از این محیط دور میشم.
اما بیشتر دوست دارم وقتی از خانه دور هستم به زنان کشور هیا مختلف کمک کنم و بتونم با تصاویری که خلق می کنم
به بقیه مردم جهان وضعیت اونهارا نشان بدم.
یکی از اهداف اصلی من در عکاسی همیشه همین بوده و هست.
من وقتی عکاسی مستند را شروع کردم خیلی خجالتی بودم
ولی کم کم متوجه شدم که دوربین به تنهایی میتونه پاسپورت من باشه
پس من… شروع کردم
وقتی به جاهای مختلف سفر کردم ، متوجه این نکته شدم که چیز های عادی و پیش پا افتاده برای مردم جذاب و خواندنی نیست.
پس سعی کردم تغییر ایجاد کنم
و به دنبال تصاویر و عکس هایی باشم که تا به حال به چشم کسی نخورده
و وقتی اون عکس ها را می بینند ، جا بخورند و این بود که من عکاسی مستند را شروع کردم.
درک کردن یا درک شدن
شاید شما هم بخواهید این نوع عکاسی را شروع کنید.
پس از دم دست یا پیش پا افتاده بودن سوژه هاتون اطمینان حاصل کنید.
هرچه به دنیاهای ناشناخته تر نزدیک بشید جذابیت کارهای شما بیشتر میشه.
شما از چه سوژه هایی لذت می برید.
باید ابتدا به ساکن اونها را درک کنید
این کار به شما این امکان را می دهد تا آن سوژه ها هم شما را درک کنند.
پس زمان را از دست ندهید و وارد جنگل بی نهایت تصاویر شوید.
نگاه و یک مکالمه تاثیرگذار
برای عکاسی از یک موجود کوچک یا بزرگ شما به یک وسیله یا دوربین خیلی بزرگ نیاز ندارید
قبل از اینکه دست به کار بشید ابتدا با سوژه خود ارتباط بگیرید
تماس چشمی اولین رابطه شما با سوژه شماست
اولین ارتباطی که می تووانید با یک سوژه زنده برقرار کنید.
اگر سوژه شما انسان است که چه بهتر و در صورتی که سوژه شما حیوانات هستند؛
باز هم باید این مکالمه تاثیرگذار را شروع کنید.
شروع مکالمه اولین قدم شما برای عکاسی است.
شاید کاری بسیار ترسناک و دشوار باشد، یا دل تان نخواهد که این کار را انجام دهید
ولی بهترین و کاربردی ترین کار دقیقاً یک مکالمه تاثیرگذار است.
سوژه شما باید این موضوع را بفهمد که شما هم یکی از نزدیکان او هستید
و در هر صورت شما به او آسیبی نمی رسانید.
صحبت های امی ویتال درباره پانداها
امی ویتاله در جواب این سوال که چقدر با سوژه های خود ارتباط برقرار می کنید می گوید:
من از ابتدا و با هر کدام از سوژه هایی که عکاسی کرده ام ارتباط برقرار کرده ام
و از صمیم قلب آرزو دارم مجدد پیش آنها برگردم
هنگامی که می خواستم از پاندای تازه به دنیا آمده عکاسی کنم
بایستی سفری طولانی را به قلب چین انجام می دادم
با قبیله ای که آشنا شدم و درک کردن هر کدام از آنها ابتدا برای من کاری دشوار بود.
ولی با پوشیدن لباس پاندایی و نزدیک شدن به آن پاندا ها ،حس خوب و سرزندگی را درک کردم
و متوجه شدم باید برای گرفتن و ثبت یک تصویر خوب از تمام وجود خود برای درک اطراف استفاده کنید.