طراحی ست اداری و چاپ آن
- تیم تولید محتوای خط اتحاد
- 17:12
- No Comments
- شهریور 23, 1401
تعریفی کوتاه از ست اداری
ست اداری یا به اصطلاح مجموعه اوراق اداری یکی از مهمترین ارکان یک بیزنس پویا است.
طراحی ست خلاقانه مناسب با کسب و کار هر مجموعه می تواند در موفقیت آن مجموعه موثر باشد ،
طراحی ست اداری حرفه ای و خلاقانه یک از راههای ارتباط سریع مخاطب با مجموعه هدف و دریافت پیام می باشد.
آیا میدانید...؟
آیا میدانید که طراحی ست اداری به دهه ۱۸۶۰ برمیگردد؟
درست است
و در واقع، آبراهام لینکلن اولین کسی بود که از سربرگ استفاده کرد.
او در حین مبارزات انتخاباتی مجدد، تصویر پرترهی خود را در گوشهی بالا سمت چپ نامههای خود چاپ کرد
و همه چیز از اینجا شروع شد.
رشد و شکوفایی ست اداری تجاری و سربرگهای حرفهای تا دهه ۱۹۰۰ ادامه یافت
حتی نیکولا تسلا طراحی خاص خود را داشت که مهمترین اختراعاتش را در آن زمان در این سربرگها شرح میداد.
از دعوت نامه گرفته تا کارت ویزیت، ست اداری تقریباً هر روز بخشی از زندگی ما را تشکیل میدهد.
اما آیا واقعاً در مورد نامههای تشکری که مینویسید، کارتهایی که در بستههای پستی خود دریافت میکنید،
دعوت نامههای عروسی که به دستتان میرسند
یا نامههای تجاری که از طریق پست ارسال میکنید، فکر کردهاید؟ احتمالا خیر.
چرا طراحی ست اداری مهمه ؟
داشتن یک ست اداری زیبا و شکیل باعث میشه مشتریان شما در نگاه اول به نظم و دقت شما در تجارتتون پی ببرن
و این مورد ناخواسته، موجب جلب اعتماد مخاطب میشه.
یک ست اداری دلنشین، دارای لوگویی هست
که به زیبایی طراحی شده و یک رنگ سازمانی رو در کنار سایر اطلاعات تماس مشتری، به همراه داره
و با تخصص حرفه ای، در هر کدوم از اقلام چاپی، با تناسب ابعاد، به درستی چیده شده.
ست اداری و اقلام آن
ست اداری یکی از اقلام چاپی توسط دستگاه چاپ افست هستند که در تیراژ بالا به چاپ می رسند.
یک ست اداری خلاقانه می تواند تاثیر به سزایی در کسب و کار شما داشته باشد
و آن را به صورت کاملا حرفه ای معرفی کند.
چاپ ست اداری با کیفیت به برند شما اعتبار و هویت می بخشد و در معرفی شرکت و برند شما نقش مهمی را ایفا میکند.
موارد بسیاری در موثر بودن ست اداری نقش دارند که عبارتند از خلاقیت در طراحی با رعایت اصول چاپ و کیفیت که رضایت مشتری را در بر داشته باشد.
دسته ای از اقلام اصلی هر ست اداری شامل سربرگ و پاکت می باشد.
اما اغلب ست های اداری تنها شامل این اقلام نمی شوند.
به طور کلی هر ست اداری با توجه به نیاز سفارش دهنده می تواند هر یک از اقلام زیر را شامل شود:
- سربرگ A4
- سربرگ A5
- پاکت نامه (ملخی)
- پاکت A3
- پاکت A4
- پاکت A5
- کاغذ یادداشت A6
- کاغذ یادداشت A7
- فولدر (پوشه)
- کارت ویزیت
- لیبل سی دی یا دی وی دی و جلد آن
- هدایای تبلیغاتی مانند خودکار تبلیغاتی و …
- و …
سایر اقلام ست اداری
سایر اقلام ست اداری در واقع اقلام جانبی می باشند
که نبودن آن ها خدشه ای به ست اداری وارد نمی نماید.
اما استفاده از این اقلام برای برخی از کسب و کارها مفید و موثر می باشد.
به طور نمونه برخی از اداره جات از فولدر و پوشه های خود و متناسب با سربرگ ها جهت نگهداری مدارک استفاده می نمایند.
لیبل و جلد سی دی نیز با توجه به نیاز سفارش دهند برای وی چاپ می شود
و در ست اداری وی قرار می-گیرد.
هدایای تبلیغاتی مانند: خودکار، پد موس و … اقلامی می باشند
که علاوه بر آنکه جنبه تبلیغاتی دارند با توجه به نیاز سفارش دهنده در اختیار وی قرار می گیرند.
به طور مثال مدیران برخی از شرکت ها ترجیح می دهند
تمام کارمندان خود از خودکار های یکسان و یک شکل که با نام برند خود مزین شده اند، استفاده نمایند.
بدبن ترتیب خودکار تبلیغاتی را به ست اداری خود که سفارش می دهند می افزایند.
کاربرد ست اداری برای کسبوکارها
همانطور که پیش از این ذکر شد، مکاتبات اداری از مهمترین ابزارهای ارتباطی و تعاملی برای هر سازمان یا شرکت هستند؛
بهعبارت دیگر مکاتبات اداری زبان رسمی هر شرکت است
و نحوه ارائه و ظاهر ست اداری در کنار رعایت کردن آیین نگارش میتواند در موفقیت هر شرکت نقش مهمی ایفا کند.
در ادامه به کاربردهای ست اداری اشاره خواهیم کرد:
- انتقال اطلاعات بهصورت یکپارچه
- نشاندهنده هویت شرکت و سهولت در ارتباطات
- افزایش امنیت
- ایجاد اعتماد در مخاطبین
- ثبت مکاتبات اداری
- معرفی ماهیت کاری و تجاری شرکت
- نشاندهنده نظم و ترتیب شرکت
- تأثیر طراحی ست اداری در تبلیغات شرکتها
یک ست اداری حرفهای، زیبا و متناسب با تم و رنگ شرکت شما میتواند معرف فعالیت و عملکردتان باشد
و غالبا شرکتها برای انجام امور تبلیغاتی از آن استفاده میکنند.
اگر کارت ویزیت طراحی خوبی داشته باشد بهتنهایی میتواند در تبلیغ شرکت شما نقش مهمی داشته باشد.
تأثیر رنگ در طراحی ست اداری
انتخاب رنگ مناسب در طراحی ست اداری از اهمیت ویژهای برخوردار است.
بهخاطر داشته باشید که رنگ مناسب با فعالیت شرکت خود را انتخاب کنید تا تأثیر مثبتی در مخاطبتان بگذارد.
گاهی طراحان در کنار رنگ سازمانی از یک رنگ مکمل یا خنثی نیز استفاده میکنند
تا جلوهی بهتری به ست اداری بدهند.
بعضی مواقع در طراحی ست اداری از عناصر رنگی برای تزئین نیز استفاده میشود.
البته بهکاربردن خطوط رنگی در طراحی ست اداری به منظور برجسته کردن
و تفکیک مطالب برای افزایش زیبایی صفحه نیز مفید است.
رنگ مناسب در ست اداری شرکت موجب ارتباط بصری بهتر مخاطب میشود؛
علاوهبراین میتواند در برندسازی شرکت نیز به شما کمک کند.
در انتخاب رنگ سازمانی و طراحی ست اداری از رنگهایی استفاده کنید
که علاوه بر افزایش جذابیت و زیبایی ست شما، مانع خوانا بودن مطالب نشود.
رنگ مناسب ست اداری و تأثیر روانی آن روی مخاطب موجب میشود
تا او در هر مکان دیگری که با آن رنگ برخورد کرد،
نظرش جلب شده و شرکت شما را به خاطر بیاورد.