برند ها و مدیریت برند

شروع دشوار

شروع یک برندسازی کار دشواری است و برخی افراد در اهمیت آن تردید دارند.

اما موضوع حائز اهمیت این است که برندها در سال های اخیر ، خودرا بیش از پیش تثبیت کرده اند.

برند ها چندین موضوع را امکان پذیر می کنند:

  • امکان کاهش ریسک
  • تسهیل در تصمیم گیری
  • دستیابی به رضایت بیشتر

این سه مورد بهترین حالت برای معرفی یک برند است.

اما رسیدن به این سه مورد راهی بسیار دشوار است.

چالش های برندسازی مدرن

در حال حاضر، بازاریابان باید با چالش های پیچیده دست و پنجه نرم می کنند :

  • مصرف کنندگان متنوع و آگاه تر
  • رقابت افزون تر
  • تغییر سریع تکنولوژی
  • و تهدید های محیطی

تنها تعداد معدودی از آن ها به شمار می روند.

محیط بازاریابی همواره در حال تغییر است اما به نظر شتاب بیشتری یافته است.

امروزه قوانین بازی برندسازی متفاوت از گذشته است.

آنچه که در ۱۰ یا ۲۰ سال پیش جوابگوی این حیطه بوده به خوبی عمل نمی کند.

و قطعا در ۱۰ یا ۲۰ سال آینده اصلا کاربردی نخواهد داشت.

بازاریابان در برخی از حوزه ها به بازاندیشی

و گاهی اوقات تغییر اساسی سیاست های برندسازی و اقدامات مربوط به آن می پردازند.

در اینجا شش مورد مهم و اصلی که بیانگر آنی به حساب می آیند ارائه می شود :

پرداختن به بازاریابی مشارکتی

تشخیص و فهمیدن آنچه مصرف کنندگان در مورد برندها می دانند

و آنچه از آن آگاهی ندارند

و نیز آنچه از برند ها می خواهند

و یا از آن انتظار ندارند

بخش عمده‌ای از این موارد به مصرف کنندگانی برمیگردد که به تازگی با این عنوان آشنا شده اند.

جای هیچگونه تردیدی نیست

که مصرف کنندگان فعال تر از گذشته در سرنوشت برندها دخیل هستند.

اما واقعیت این است

که تنها عده ای از مصرف کنندگان گاهی از اوقات مایلند که در توسعه برندها دخیل شوند.

مصرف کنندگان به دلیل وجود اینترنت

بی شک مایل هستند مشارکت بیشتر و عمیق‌تری با برند داشته باشند

و بازاریابان باید همه اقدامات لازم برای فراهم شدن این شرایط را به کار ببندند.

درک بهترین نوع بازاریابی یک برند با درنظر گرفتن علایق مصرف کنندگان بسیار حائز اهمیت است.

علاوه بر آن

مصرف کنندگان اغلب در بیان تمایلات و اولویت های تعریف نشده،دچار مشکل می شوند.

در نتیجه ممکن است در بیان این موارد به راهنمایی نیاز داشته باشند.

از این حیث بازاریابی مشارکتی می تواند

مفهوم بهتری برای بازاریابان باشد

چرا که لازم است :

بازاریابان برای یافتن بهترین شیوه برآوردن اهداف مصرف کنندگان،

با درنظر گرفتن اطلاعات و علایق آنها و آنچه مایلند از برند دریافت دارند با یکدیگر همکاری کنند.

ارائه محصولات و خدماتی با طراحی خوب و استادانه

جزء مهم و اصلی دغدغه های بسیاری از شرکت های تجاری

طراحی محصولات و خدمات آن هاست.

بازاریابان ماهر و خبره در شرکت هایی نظیر :

نایک (Nike)

اَپل (Apple)

سامسونگ (Samsung)

در حال به حداکثررسانی ابعاد کارکردی و زیباشناختی طرح محصولات خود هستند.

طراحی محصول نه تنها نحوه  عملکرد آن

بلکه چگونگی ظاهر و حتی صداها و بوها و احساس آن را هم دربرمی گیرد.

به همين ترتيب طراحي خدمات نيز

تابعی از همه ی جوانب حسی که مصرف کنندگان با آن ها مواجه می شوند و همراه با يک برند تجربه می کنند است.

يک برند با داشتن طراحي های درست و مناسب

مزيت هايی را در عملکرد محصول و خدمات ارائه کرده و تصويري به وجود می آورد

که می تواند فوايد کار کردی و روان شناختی قابل ملاحظه ای را ايجاد کند.

يک محصول يا خدمت دارای طراحی خوب

هم از نظر منطقی
هم از نظر احساسي

به عبارتی :

هم در مغز
هم در قلب

بر مصرف کننده تأثير می گذارد.

با اين حال گسترش محصولات و خدماتی با طراحی بهتر

نيازمند درک واضح، جامع و به روزی از مصرف کنندگان و نحوه خريد و استفاده آن ها از محصولات و خدمات و نحوه تفکر و احساس آن ها درباره برندهاست.

ملاحظات مربوطه به طراحی باعث ايجاد

خلاقيت و نوآوری های بيشتري در محصولات و خدمات جديد

و نيز محصولات ارتقا يافته می شوند.

از اين رو با طراحی بهتر محصولات و خدمات در مقايسه با رقبا

مزايای رقابتی و قدرت برند بيشتری حاصل می شود

و دامنه ی گسترده تری از فوايد مورد نظر مصرف کننده را به وجود می آورند.

طراحی و اجرای يک استراتژی ساخت برند

برای دستيابی به موفقيت های بلند مدت مالی

عرضه محصولات و خدمات جديد و ورود به بازارها و بخش های جديد

از اهميت بسيار بالا برخوردار است.

رشد برند نيازمند يک استراتژی خوب ساخته و پرداخته شده در طراحی و ساخت برند است

که موارد ذيل در آن تعيين و تعريف شده باشد :

  • پتانسيل يک برند
  • انواع محصولات و خدمات توسعه يافته از برند
  • عناصر به کار گرفته شده برند

طراحی و ساخت خوب يک برند کمک می کند

که مرزهای آن از نظر اينکه چه محصولات يا خدماتی  ارائه مي دهد

چه مزايا و فوايدی تأمين می کند و چه نيازهايی را برآورده می سازد، تعيين شود.

چنين ساختار خوبی همچون حفاظی عمل می کند

که توسعه ی خطوط و طبقه بندی محصول مناسب و نامناسب بر اساس آن تعيين می شود .

اين ساختار خوب، برند را به روشنی به مصرف کنندگان نمايانده

و آن ها را برحسب محصولات يا خدمات مناسبشان ترغيب می کند.

اين فرض که اکثر محصولات جديد و توسعه يافته ی يک برند مادر محسوب می شوند

و اکثر محصولات جديد شکست می خورند

دليل اين مسئله چيست؟

اين توسعه ی برندها وجه ارتباط و تمايز کافی در طبقه بندی محصولات و خدمات خود برقرار نکرده اند .

يک بازار رقابتی نسبت به توسعه ی برندهايی که جايگاه سازی و بازاريابی ضعيفی دارند

بسيار بی رحمانه عمل می کند .

بازاريابان بايد در تجزيه و تحليل های خود دقيق و سختگير عمل کنند

تا احتمال موفقيت آنان افزايش يابد .

درک ارتباط تعهدات برند و اينکه چگونه بايد به بهترين شکل تعبير شود

و بر محصولات و بازارهای مختلف منطبق شود موضوعی است که اهميت بسزايی دارد .

گسترش کانال ها و استراتژی های ارتباطی

تنوع ابزار اطلاع رسانی درباره ی محصولات و خدمات

و فروش آن ها به مصرف کنندگان در سال های اخير به شدت گسترش يافته است .

تغييراتی اساسی در عادت های استفاده از رسانه ها

به واسطه فروپاشی و کمرنگ شدن تماشای تلويزيون

رشد استفاده از اينترنت با پهناي باند بالا

افزايش استفاده از تلفن های همراه به عنوان ابزاري فراگير و هميشه حاضر

وفور وبلاگ ها و شبکه هاي اجتماعی آنلاين

و اهميت بيشتر رويدادها

تجارب و بازاريابی همهمه و شايعه پديدار شده است.

اين پيشرفت ها بر نحوه اطلاع رسانی شرکت ها درباره محصولات و خدمات خود

و توزيع آن ها تأثيرگذار بوده است

بازاريابان به طور روز افزون

ارتباطات و اطلاع رسانی های سنتی و غير سنتی

انواع مختلف رسانه های شخصی و رسانه های گروهی را پذيرفته

و در فعاليت های خود می گنجانند.

نمي توان تصور کرد که يک برنامه اطلاع رسانی مدرن

برای تلفيق ماهرانه برخی از اشکال مثل ارتباطات آنلاين و متقابل،

ارتباطات تجربی در دنيای واقعی و ارتباطات و اطلاع رسانی های سنتی رسانه های گروهی تلاشی نداشته باشد .

چنين تلفيقی به بازاريابان کمک می کند تا مصرف کنندگان را :

  • آگاه
  • سرگرم

ترغيب و ملزم به مشارکت کرده

و گفت و گوهايی مستمر و مداوم را آغاز کنند .

همچنين :

بازاريابان، براي به حداکثر رساندن سطح تأثيرگذاری، فروش مستقيم از طريق :

  • ايميل
  • اينترنت
  • تلفن ثابت
  • تلفن همراه
  • فروشگاه های شرکت

و در عين حال فروش غير مستقيم از طريق انواع مختلف عمده فروشان و خرده فروشان،

از تلفيق سياست های “فشار” و “جذب” بهره می گيرند .

پذيرفتن مسئوليت اجتماعی شرکت

تا حدودي به واسطه افزايش پوشش رسانه ای تجارت،

کلماتی که درباره شرکت ها استفاده می کنند و اعمالی که درباره آن ها انجام می دهند

چه در داخل و چه در خارج شرکت شفافيت و آگاهی بيشتری وجود دارد.

موضوعی که امروزه دغدغه بسياری از مصرف کنندگان به ويژه جوان ترهاست

اين است که :

آيا يک شرکت از نظر همه ابعاد اجتماعی و محیطی خوب عمل مي کند”؟

بازاريابان بايد :

فعالانه مسئوليت اجتماعی و رفتار شايسته و اخلاقی را سرلوحه کار خويش قرار دهند.

لازم است اين افراد راه حل های برنده-برندهرا در برنامه های بازاريابی علمی و ساير فعاليت هاي خود بيابند

تا برای آن ها امکان تقويت و بهبود رفاه مصرف کنندگان و در عين حال انجام امور تجاری به صورت مفيد و سودمند فراهم شود.

در صورتي که برنامه های بازاريابی علمی

به گونه ای صحيح طراحی و اجرا شوند اهداف يک برند را محقق می سازند :

  • ايجاد آگاهي درباره ی برند
  • بهبود و تقويت تصوير برند
  • پايه گذاری اطمينان پذيری برند
  • برانگيختن احساسات درباره برند
  • ايجاد مفهومی از اجتماع برند و برانگيختن التزام نسبت به برند

دستيابی به پاسخگويی بيشتر برای سرمايه گذاری

به دليل دوران های سخت مالی، بازاريابان به طور روزافزونی مجبورند که

بيشترين استفاده را از بودجه های بازاريابی خود کرده

و به طور مستدل همه هزينه های خود را توجيه کنند.

چالشی که در رسيدن به اين هدف وجود دارد

آثار گسترده و گوناگونی است که هر فعاليت بازاريابی مي تواند بر يک برند داشته باشد :

  • ممکن است باعث افزايش گستره يا عمق آگاهی از برند شود
  • مفاهيم مرتبط با عملکرد يا تصوير برند را برقرار و يا تقويت کند
  • قضاوت ها يا احساسات مثبت برانگيزد
  • پيوندها و روابط محکم تری با برند ايجاد کند
  • گفت و گو پيرامون برند خريد و…را بنياد نهد

علاوه بر اين :

در بسياري از موارد  (اگر نه در اکثر آن ها)  آثار چندگانه ای از هر يک از فعاليت های بازاريابی حاصل خواهد شد.

اما آثار برند سازی از اين هم گسترده تر است.

اثرات بازاريابی بر برند سازی را می توان از چشم اندازهای گوناگونی تعبير و تفسير کرد

به ويژه از ديدگاه اقتصادی، روان شناسی و جامعه شناسی

با اين حال صرف نظر از ديدگاه های اقتباس شده

آثار بازاريابی به طور اساسی در ايجاد سرمايه و ارزش ويژه برای برند کمک می کنند.

به ويژه، هر چه برندی قوي تر باشد

بازاريابان نيروی بيشتری در ارتباط با مصرف کنندگان ، پخش کنندگان و خرده فروشان خواهد داشت.

اعمال قيمت مناسب که بازتاب و بيانگر قدرت برند باشد _نه قيمت بالا يا پايين _براي بازاريابان اهميت زيادي دارد.

نتيجه گيری : 

با شناسايی ارزش ناملموس اما بنيادي برندها،

احتمالاً برندسازی بالاترين اولويت را برای همه سازمان ها حفظ خواهد کرد.

با اين همه

براي برندسازی موفق در قرن جدید باید بر حوزه های جديدی تأکيد ورزيده شود

و مهارت های تازه کسب گردد.

شش حوزه اولويت عبارت اند از :

  • دخالت و التزام فعالانه در بازاريابی مشارکتی
  • محصولات و خدماتی با طراحی و ساخت خوب و استادانه
  • گشترش کانال ها و استراتژی های ارتباطی کاملاً منسجم و يکپارچه
  • طراحی و اجرای استراتژی طراحی و ساخت برند قوی
  • پذيرفتن مسئوليت اجتماعی شرکت و ابزار ديدگاه مشترک
  • دستيابی به پاسخگويی و مسئوليت پذيری بيشت

بديهی است که هر يک از اين حوزه ها پيچيده و چالش برانگيز است

و تحليل و بحث و بررسی بيشتری می طلبد

با درنظر داشتن اين پيچيدگی مهم و ضروری است که :

  • مدل های دقيق و توانمندی برای کمک در تفسير و برنامه ريزی به کار گرفته شود
  • ارزيابی های جامع و قدرتمندی برای کمک به پيگيری همه آثار برندسازی اعمال گردد

خوشبختانه تحقيقات زيادی در حوزه برندسازی به طور مستمر در حال انجام است.

۸ دیدگاه دربارهٔ «برندها و مدیریت برند»

    1. مجتمع هنری خط اتحاد

      سلام و ممنون از حمایت شما
      ما در این مطلب کامل درباره این موضوع توضیح داده ایم ، به دلیل اینکه شما بعد از مدتی به یک روند رو به رشد نیاز دارید و اگر در جای قبلی پیشرفت خود باشید ، باعث می شود ، روند رشد برند خودتان را از دست بدهید.

      برای دریافت مشاوره رایگان از این صفحه استفاده کنید : مشاوره رایگان

  1. سلام
    بعضی از کسانی که بهشون خدمات میدیم ، واقعاً اذیت میکنن
    چطور باید باهاشون رفتار بشه که برای برند مون و همچنین ماندگاری مشتری ضرری نداشته باشه؟

    ممنونم از سایت خوبتون

    1. مجتمع هنری خط اتحاد

      سلام و ممنون از حمایت شما
      ما در این مطلب کامل درباره این موضوع توضیح داده ایم ، شما لزوما نباید در برابر حفظ مشتری ارزش های خودتون رو از دست بدید ، به همین دلیل باید با شیوه های مشتری مداری آشنا بشید.

      برای دریافت مشاوره رایگان از این صفحه استفاده کنید : مشاوره رایگان

  2. سلام ، در موارد فروش و ارائه خدمات به صورت B2B لازم هست که برند و خدمات رو به صورت کامل به خدمات گیرنده معرفی کنیم؟

    ممنون میشم توضیح بدید

    1. مجتمع هنری خط اتحاد

      سلام و ممنون از حمایت شما
      ما در این مطلب کامل درباره این موضوع توضیح داده ایم ، البته در حال نگارش متنی جدید هستیم که راه و روش های مارکتینگ به صورت B2B را به صورت مجزا و کامل توضیح داده ایم ، لطفا تا بارگزاری این مطلب صبور باشید.

      برای دریافت مشاوره رایگان از این صفحه استفاده کنید : مشاوره رایگان

  3. مفهوم بازاریابی برای معرفی برند رو توضیح بدید
    بازاریاب ها مگه نباید محصول یا خدمات رو معرفی کنند؟

    1. مجتمع هنری خط اتحاد

      سلام و ممنون از حمایت شما
      ما در این مطلب کامل درباره این موضوع توضیح داده ایم ، در وهله اول بازاریاب می بایست یک یا چند محصول رو معرفی بکنه ، ولی باید برای مخاطب شما توضیح کوتاهی از برند شما ارائه بدهد که مشتری با دید باز خرید خود ش رو دریافت بکنه

      برای دریافت مشاوره رایگان از این صفحه استفاده کنید : مشاوره رایگان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *